Publicatie Plein16 + erratum

plein16pub1

Op de dag vóór het slotweekeinde van studiejaar 2015-2016 werden de publicaties van Plein 16 “Eigenschappen” afgeleverd. Een mooi product om in de bus op weg naar Leipzig te lezen en te bekijken. De publicatie was ook dit keer weer een samenwerking van Accu grafische ontwerpers, Linda Swaap, met Bob Zanders, de coördinator van het Plein.
In de publicatie wordt beeldend verslag gedaan van de vier workshops en hun resultaten. Achtereenvolgens “Aus einem Guss” (aluminium gieten), “Piepschuim” (EPS), “Brick Pavilion” gemodelleerde klei van de steenfabriek Petersen in Denemarken) en “Biobased composiet” worden in de publicatie gepresenteerd.
In iedere workshop speelde één materiaal de hoofdrol. Het was aan de studenten om de eigenschappen van dat materiaal te bespelen, om de regie over het materiaal te voeren. In de publicatie wordt dat proces en wat het heeft opgeleverd getoond.

plein16pub2

Ralph Brodrück, één van de begeleiders van de workshops, heeft een essay geschreven dat dieper ingaat op de relatie tussen de subjectieve ervaring en de eigenschappen van materialen. Die subjectieve ervaring kiest nadrukkelijk niet voor de route naar de natuurwetenschappelijke gegevens en modellen over materialen. De subjectieve ervaring wordt aan de hand van voorbeelden van architecten, waaronder Peter Zumthor, diepgaand geanalyseerd. Brodrück legt die analyse naast de inzichten van de filosoof Hermann Schmitz en komt dan tot een tweeledige conclusie. Juist door de subjectieve ervaring centraal te stellen en daar een vocabulair voor te ontwikkelen, wordt het mogelijk “om de opmerkzaamheid met betrekking tot de ervaring van architectuur te verfijnen”(p. 54). De tweede conclusie van Brodrück volgt hier direct op: het wordt dan ook mogelijk “het inzicht in haar (= van de architectuur) intersubjectieve eigenschappen systematisch te vergroten.”(p. 54).

plein16pub3

Flankerend aan de beeldenreeksen worden op rode pagina’s tekstfragmenten van twee auteurs gepresenteerd. Het betreft citaten van Tim Ingold uit zijn publicatie Making (2013) en uitspraken van Barbara Hepworth over haar lijfelijke ervaringen als beeldhouwer.
Helaas is in de laatste uitspraak van Hepworth op p. 76 een deel van de zin weggevallen. De complete tekst is:
“A chance remark [..] that ‘marble changes colour under different people’s hands’ made me decide immediately that it was not dominance which one had to attain over material, but an understanding, almost a kind of persuasion, and above all greater co-ordination between head and hand.”

plein16pub4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *